Harm Kamerling Onnes in Park Sonsbeek, Arnhem, een verrassing op zaterdagochtend!

Alweer een tijdje terug meldde zich op een zaterdagochtend een jonge man. Hij stapte galerie binnen en onder zijn arm droeg hij een grote map met een nog onbekende inhoud. Of hij die even mocht laten zien. Ik schatte hem vroeg in dertig; zijn enthousiasme had iets aanstekelijks en maakte mij nieuwsgierig. Het klonk alsof hij wist dat ik die ochtend zou worden verbaasd als nooit eerder het geval was geweest.

Hij legde de map op de grond en maakte voorzichtig de touwtjes los. De inhoud betrof diverse werken op papier en het was wat je noemt 'rijp en groen'. Vergeelde prenten, gekreukelde etsen en wat litho’s van Aart van Dobbenburgh (1899-1988). Voornamelijk prenten waarop vogels stonden afgebeeld. De laatste vier werken herkende ik onmiddellijk als het werk van Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985). Dit waren echt allemaal leuke aquarellen om naar te kijken; allemaal gesitueerd in Arnhem. Nu was de jongeman die zaterdagochtend langsgekomen met het idee het hoofdstuk ‘Ontdekkingen in de Nederlandse kunstgeschiedenis na 1950’ te herschrijven. Daarin moest ik hem teleurstellen maar uiteindelijk betaalde ik hem een nette prijs voor de map. De gehele inhoud van de map bracht ik in bij een klein veilinghuis en de aquarellen van Kamerlingh Onnes behield ik. In het Gelders archief deed ik wat onderzoek en schreef een klein verhaaltje waarmee ik de Gelderlander benaderde. Het dagblad vond de kleine topografische voorstellingen net zo leuk als ik en publiceerde mijn verhaaltje met wat afbeeldingen. Ergens halverwege de week ging 's ochtends vroeg de telefoon met de vraag of ik de aquarel die in de krant stond afgebeeld nog te koop had. Dat was het geval en daarmee was de voorstelling gelijk verkocht. Diezelfde dag werd ik nog een kleine dertig keer gebeld. Eén beller bood direct een aanzienlijk hoger bedrag bood, maar verkocht is verkocht en rommelen met prijzen is ongewenst.